Dit zijn de wijzigingen voor HR in 2022

Blog -

Alle HR-kennis onder één dak
Geautomatiseerde HR-processen
Efficiënt HR-beheer
Korte lijnen en goed bereikbaar

Wat zijn de belangrijkste wijzigingen in de HR wet- en regelgeving voor 2022? Er komt een vergoeding voor thuiswerken, er komen nieuwe subsidies beschikbaar en ouders krijgen 9 weken betaald ouderschapsverlof. Ook de Arbeidsinspectie komt weer terug, net als een boete op te veel overwerk. Met welke andere wijzigingen moeten HR-professionals nog meer rekening houden? Wij hebben de belangrijkste HR-wijzigingen voor 2022 op een rijtje gezet.

Dit zijn de wijzigingen voor HR in 2022

Thuiswerkvergoeding

Sinds de coronacrisis werken veel mensen (deels) thuis. Thuiswerken zorgt voor extra kosten voor de werknemer zoals water- en elektriciteitsverbruik, verwarming en consumpties. Aangezien veel werkgevers en werknemers ook na de coronacrisis (deels) thuis willen blijven werken wordt per 1 januari 2022 een onbelaste thuiswerkkostenvergoeding van maximaal €2 per dag in het leven geroepen. Werkt een werknemer 2 dagen thuis en 3 dagen op kantoor? Dan kun je als werkgever per dag een thuiswerkkostenvergoeding óf reiskostenvergoeding toepassen.

STAP-budget

Om een leven lang ontwikkelen te stimuleren wordt het STAP-budget (Stimulering Arbeidsmarkt Positie) ingevoerd. Dit is een subsidie van maximaal €1.000 euro die werkenden en werkzoekenden kunnen aanvragen voor scholing en ontwikkeling. Het STAP-budget vervangt de fiscale aftrek van scholingskosten. Wil je het budget aanvragen? Dat kan vanaf 1 maart 2022 bij UWV!

Bijtelling leaseauto’s

Het algemene bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig. Om de verkoop van emissievrije auto’s te stimuleren geldt hiervoor een korting van 6%, daarnaast wordt de catalogusprijs waarover de korting geldt per 1 januari 2022 verlaagd van €40.000 euro naar €35.000 euro. Ook zullen de budgetten voor de subsidieregelingen voor emissievrije bestelauto’s (SEBA) en particuliere emissievrije personenauto’s (SEPP) verhoogd om ook de verkoop van tweedehands EV’s en private lease te stimuleren. Wil je meer weten over deze regelingen of een autoregeling laten opstellen voor een werknemer? Tribus HR Services helpt je graag.

Betaald ouderschapsverlof

Nu al kunnen ouders in de eerste acht levensjaren van hun kind 26 weken ouderschapsverlof opnemen. Dit is in principe onbetaald, tenzij werkgever en werknemer daar binnen hun bedrijf of cao andere afspraken over maken. Omdat niet iedereen zich dit kan veroorloven neemt slechts een derde van de ouders het ouderschapsverlof op. Om ouders meer de ruimte te geven om te werk en gezin te combineren krijgen beide ouders met ingang van 2 augustus 2022 negen weken van het ouderschapsverlof doorbetaald wanneer ze dit in het eerste levensjaar van het kind worden opgenomen. Ze krijgen dan van het UWV een uitkering ter hoogte van 50% van hun dagloon (tot 50% van het maximum dagloon).

30% overwerkregeling

De Wet arbeidsmarkt in balans regelt dat er twee premietarieven zijn binnen het Algemeen Werkloosheidsfonds (AWf): een laag tarief voor vaste dienstverbanden en een hoog tarief voor flexibele dienstverbanden. Hierin leek het aantrekkelijk om een vaste werknemer (lage premieafdracht) tóch flexibel in te zetten met bijvoorbeeld een klein vast contract en veel onregelmatig overwerk. De 30% overwerkregeling zorgde ervoor dat de werkgever bij meer dan 30% overuren achteraf alsnog de hoge premie moest afdragen. Tijdens de coronacrisis is deze maatregel tijdelijk opgeschort omdat er in sommige sectoren veel extra (over-)werk was. Echter, vanaf 1 januari 2022 treedt deze regeling weer in werking. Heb je advies nodig over het soort dienstverband voor jouw werknemers? Tribus HR Services helpt je graag!

Meer weten?

Wil je meer weten over wat deze HR-wijzigingen voor 2022 betekenen voor jouw bedrijf? Neem direct contact op met één van onze experts!

Tribus HR Services ondersteunt en adviseert inmiddels ongeveer 300 bedrijven op het gebied van accounting en HR. Op zoek naar een HR-partner in regio Groningen die alle personeelszaken uit handen neemt? Dan is Tribus de oplossing! Wij nemen je alle HR-werkzaamheden uit handen, zoals de salarisadministratie, verzuim- en ontslagvraagstukken.

Dit artikel delen:
Alle HR-kennis onder één dak
Geautomatiseerde HR-processen
Efficiënt HR-beheer
Korte lijnen en goed bereikbaar
Door de kennis en ervaring is Tribus in staat om snel de geschikte kandidaten voor ons te vinden, van klantenservice medewerkers tot eCommerce professionals. Korte lijnen, snel schakelen en betrouwbaarheid zijn zaken wat Tribus in de markt onderscheid.
Arne Bos, CEO Parkos
Beslist.nl maakt al enkele jaren op een structurele basis gebruik van de Recruitment dienstverlening van Tribus.
Tribus is voor ons een betrouwbare, hands-on en vooral resultaatgerichte dienstverlener. Waar nodig betrekken wij ook de HR-consultants van Tribus bij andere HR gerelateerde vraagstukken. Ook op dit gebied hebben zij ons laten zien over voldoende praktische en resultaatgerichte expertise te beschikken.
Jurjen Visscher, CFO Beslist.nl
Als snelgroeiende software scale-up hebben wij te maken met een continue veranderende HR-omgeving. Door deskundigheid op het gebied van arbeidsrecht te combineren met slimme tools, ontzorgt Tribus ons vanaf het arbeidscontract tot en met de salarisadministratie. Tribus is daarmee een moderne, betrokken en betrouwbare HR-partner!
Bart-Jan Maatman, CFO Klippa