HR en Finance gerelateerde wetswijzingen per juli 2020!

Blog -

Alle HR-kennis onder één dak
Geautomatiseerde HR-processen
Efficiënt HR-beheer
Korte lijnen en goed bereikbaar

Wetswijzingen per juli 2020

In de maand juli zijn er wederom voor ondernemers HR en Finance gerelateerde wetswijzigingen doorgevoerd. Tribus Financial Services neemt je in deze blog mee in de meest belangrijke veranderde wetgeving. Daarnaast brengen we je op de hoogte van de tegemoetkoming voor de vaste lasten en WKR in tijden van Corona. Tot slot eindigen we met de deadlines voor ondernemers eind juli 2020.

Wettelijk minimumloon

De brutobedragen van het wettelijk minimumloon en het minimumjeugdloon zijn gestegen. Het wettelijk brutominimumloon (WML) voor werknemers van 21 jaar en ouder bij een volledig dienstverband is sinds 1 juli 2020:

–   € 1.680,00 per maand

–   € 387,70 per week

–   € 77,54 per dag

Aanvullend geboorteverlof

Sinds januari 2019 krijgen partners van vrouwen die een kind hebben gekregen al een week vrij na de geboorte in plaats van twee dagen. Per 1 juli 2020 kunnen partners maximaal 5 weken aanvullend geboorteverlof opnemen. Tijdens het verlof krijgt de partner geen salaris, maar een uitkering van het UWV (70% van het maximumdagloon). Partners moeten het aanvullend geboorteverlof opnemen binnen 6 maanden na de geboorte van het kind. De werkgever vraagt voor de werknemer bij het UWV een uitkering aan voor deze verlofperiode.

Hoe zit het ook alweer met andere wettelijke verlofdagen? Voor alle verlofsoorten kan je de meest actuele informatie vinden op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/welke-soorten-verlof-zijn-er.

Verhoging WKR vrije ruimte

Vanwege de coronacrisis is de vrije ruimte flink verhoogd. Lees het gehele artikel zodat je op de hoogte bent van de WKR en de laatste wetgeving!

WKR, wat is dat ook alweer? Met de werkkostenregeling (WKR) kan je als werkgever onbelast vergoedingen aan je medewerkers geven. Dat kan binnen de vrije ruimte, zoals dit wordt genoemd. Hierbij hebben ondernemers te maken met een fiscale toetsing. Deze gebruikelijkheidstoets bepaalt wat je wel en niet mag opvoeren in de vrije ruimte. De Belastingdienst ziet normaliter alles wat je aan je werknemers verstrekt in principe als belastbaar loon. De WKR is daarin een uitzondering op de regel. De regeling geeft ondernemers de ruimte om jaarlijks maximaal 1,2% van de totale fiscale loonsom voor onbelaste vergoedingen, verstrekkingen of terbeschikkingstellingen (bijvoorbeeld een auto van de zaak) te gebruiken. Je betaalt hierover geen loonbelasting.

Over het verstrekte bedrag boven de vrije ruimte betaal je wel loonbelasting in de vorm van een eindheffing van 80%. Belangrijk daarbij is wel dat je geen premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en werkgeversheffing Zorgverzekeringswet (Zvw) of bijdrage Zvw hoeft te betalen of in te houden.

Vanwege de coronacrisis heeft het kabinet de vrije ruimte tot 400.000 euro eenmalig voor 2020 verhoogd naar 3%. Reden van de regeling is dat het de werkgever mogelijk maakt om de werknemers in deze moeilijke coronatijden extra tegemoet te komen met bijvoorbeeld een bloemetje of presentje.

Voor het onderbrengen van vergoedingen of verstrekkingen in de vrije ruimte bestaat een gebruikelijkheidstoets. De toets houdt in dat vergoedingen niet meer dan 30% mogen verschillen van wat in vergelijkbare omstandigheden gebruikelijk is. Het bedrag dat boven de 30% komt, is loon van de werknemer. De Belastingdienst beschouwt vergoedingen van maximaal 2400 euro per werknemer per jaar in alle gevallen als gebruikelijk. Daarom geldt de maximale afwijking van 30% niet voor dit bedrag. Bij de toetsing wordt gekeken naar: soort vergoeding, de hoogte ervan en wie de vergoedingen ontvangt. Ook moeten de werknemers in dezelfde type functies in je bedrijf of bij andere werkgevers in de sector ongeveer dezelfde vergoeding krijgen. Dit geldt niet als aantoonbaar kan worden gemaakt waarom dit verschil feitelijk te onderbouwen is.

Hulp nodig bij de WKR? Wij snappen dat het geen eenvoudige regeling is. Tribus Financial Services geeft graag advies!

Wetswijzigingen digitale platforms

Daarnaast nog een wijziging per 12 juli voor digitale platforms. Dit ga je als consument ervaren als je reserverings- en vergelijkingswebsites gebruikt of bij online marktplaatsen en appstores. Dit geldt tevens als je zelf een digitaal platform hebt. Platforms zijn namelijk verplicht heldere en makkelijk te raadplegen algemene voorwaarden te hebben. Daarnaast moet transparantie geboden worden over de volgorde van zoekresultaten. Ook zijn platforms sinds 12 juli verplicht duidelijkheid te geven over een besluit om een ondernemer van het platform te verwijderen. Verder is het ook noodzakelijk dat over de behandeling van eigen producten in vergelijking met producten van andere organisaties die ook op hun platform worden aangeboden openheid wordt gegeven. Tot slot gelden de regels ook als het hoofdkantoor niet in de Europese Unie gevestigd is, maar het platform daar wel actief is.

TVL-Regeling
Vanaf 30 juni kunnen MKB’ers een tegemoetkoming in vaste lasten aanvragen, namelijk de TVL-regeling. Deze subsidie komt bovenop de NOW-regeling en geldt voor de periode 1 juni 2020 t/m 30 september 2020. De belangrijkste voorwaarden zijn:

–   Maximaal 250 werknemers;

–   Meer dan 30% omzetverlies door de coronacrisis;

–   Vaste lasten zijn minimaal € 4.000 in de periode juni tot en met september 2020.

Aanvragen kan via: www.rvo.nl/tvl. Hulp nodig? Neem gerust contact met ons op!

Belangrijke deadline data 31 juli

–   31 juli: uiterste aangifte- en betaaldatum btw 2e kwartaal 2020 (bij kwartaalaangifte).

–   31 juli: uiterste aangifte- en betaaldatum btw maand juni 2020 (bij maandaangifte).

Meer weten over de HR en Finance gerelateerde wetswijzigingen per juli 2020? Neem gerust contact op via ons algemene nummer of mail ons op: info@tribus-financialservices.nl.

Dit artikel delen:
Alle HR-kennis onder één dak
Geautomatiseerde HR-processen
Efficiënt HR-beheer
Korte lijnen en goed bereikbaar
Door de kennis en ervaring is Tribus in staat om snel de geschikte kandidaten voor ons te vinden, van klantenservice medewerkers tot eCommerce professionals. Korte lijnen, snel schakelen en betrouwbaarheid zijn zaken wat Tribus in de markt onderscheid.
Arne Bos, CEO Parkos
Beslist.nl maakt al enkele jaren op een structurele basis gebruik van de Recruitment dienstverlening van Tribus.
Tribus is voor ons een betrouwbare, hands-on en vooral resultaatgerichte dienstverlener. Waar nodig betrekken wij ook de HR-consultants van Tribus bij andere HR gerelateerde vraagstukken. Ook op dit gebied hebben zij ons laten zien over voldoende praktische en resultaatgerichte expertise te beschikken.
Jurjen Visscher, CFO Beslist.nl
Als snelgroeiende software scale-up hebben wij te maken met een continue veranderende HR-omgeving. Door deskundigheid op het gebied van arbeidsrecht te combineren met slimme tools, ontzorgt Tribus ons vanaf het arbeidscontract tot en met de salarisadministratie. Tribus is daarmee een moderne, betrokken en betrouwbare HR-partner!
Bart-Jan Maatman, CFO Klippa