Wat is HR? Lees alles over Human Resources
Blog -HR betekent letterlijk Human Resource en is een veelgebruikte term voor de personeelszaken, P&O of personeelsmanagement binnen een organisatie. Alleen wat is HR en wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken? Als ondernemer denk je niet direct aan het implementeren van HR-beleid. Terwijl de focus op HR, waarbij aandacht wordt besteed aan het aantrekken en behouden van goed personeel, veel kosten kan besparen. Ook helpen werknemers met aanvullende kwaliteiten je bedrijf verder te groeien. De afdeling HR houdt zich bezig met de werving en selectie van nieuw personeel, het beheren en uitvoeren van de salarisadministratie, het beoordelen en evalueren van werknemers, het uitdragen en up-to-date houden van het personeelsbeleid, het oplossen van conflicten tussen collega’s en het communiceren met medewerkers op alle niveaus van de organisatie. Deze blog geeft je een inkijk in een aantal belangrijke onderdelen die je hierbij kunnen helpen. Wij hebben deze blog ingedeeld in drie onderdelen van HR: recruitment, salaris- en personeelsadministratie en HR-advies.
#1 Recruitment
Het eerste onderdeel van HR is de Werving en Selectie. Dit wordt in de huidige maatschappij vaak Recruitment genoemd. Het aantrekken van goed personeel is met de krapte op de huidige arbeidsmarkt voor veel bedrijven een lastig onderdeel. Hoe vind je nieuw personeel? Waar vroeger met name vacaturesites werden gebruikt, is dit tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend. Momenteel zijn sociale platforms populair of worden recruiters ingezet om via actieve sourcing nieuw personeel te werven. Een goede employer branding kan daarbij helpen via je eigen website en social kanalen. Ook kan een zakelijk netwerk opbouwen daarbij helpen of bijvoorbeeld het inzetten van je werknemers bij het vinden van nieuw personeel. Hoe meer mensen bij dit proces zijn betrokken, des te meer connecties en dus een groter netwerk.
Eenmaal geschikte sollicitanten of kandidaten gevonden, is het natuurlijk ook belangrijk om een goed verhaal te hebben. Uiteindelijk moeten potentiële werknemers ook in je verhaal geloven om de stap naar jouw bedrijf te maken. Wat kan helpen bij dit verhaal is een aantal kernwaarden van je bedrijf formuleren, je visie en/ of missie duidelijk naar voren kunnen brengen en een concreet functieprofiel met mogelijke doorgroeimogelijkheden formuleren. Een functieprofiel is natuurlijk ook de basis van je vacaturetekst.
Kernwaarden die wij binnen Tribus Financial Services hebben zijn de 5 B’s: bekwaam in je vakgebied, bevlogen op de werkvloer, betrokken collega, betrouwbaar en gericht op bloei. Wij vinden dit belangrijk, omdat het past bij onze bedrijfscultuur en visie. Wanneer je goede kernwaarden, visie, missie en een functieprofiel hebt, kan je vanuit deze handvaten potentiële werknemers over de streep trekken om voor jou aan de slag te gaan.
#2 Salaris- en personeelsadministratie
Het tweede onderdeel van HR waar we in deze blog op inzoomen is de salaris- en personeelsadministratie. De salarisadministratie wordt ook wel de boekhouding van de lonen genoemd. Je hebt daarin de nettolonen die je vaak via een SEPA overmaakt aan je personeel. Het verschil tussen het bruto en nettoloon is de loonheffing en houdt de werkgever elke maand in op het salaris van werknemers. Loonheffing is de belasting die een werkgever namens een werknemer betaalt aan de belastingdienst. Loonheffing is de verzamelnaam voor loonbelasting en de premie voor de volksverzekeringen. Dit zijn de: AOW, ANW en WLZ. De werkgever betaalt daarnaast ook de premies voor de werknemersverzekeringen. Dit zijn de WW, WAO en WIA. De werkgever moet loonheffing aangeven en betalen over al het loon van zijn werknemers. Loon is onder meer: salaris, vakantiegeld, overwerkloon, 13e maand en een auto van de zaak via fiscale bijtelling.
Binnen Tribus Financial Services maken wij gebruik van het online portaal van Nmbrs, het all-in HR & Salarisadministratie platform voor ondernemers. Hiermee heb je één digitale omgeving voor jou en je medewerkers waar alles in wordt geregeld. Wij verwerken maandelijks de salarisadministratie en verzorgen alle HR administratieve handelingen die komen kijken bij het hebben van personeel. Denk hierbij aan het maken van arbeidsovereenkomsten, beëindigingsovereenkomsten en bruikleenovereenkomsten. Zo heb je als ondernemer de gehele personeelsadministratie digitaal en geborgd. Daarnaast heb je de mogelijkheid om vanuit het portaal tal van rapportages te draaien ten aanzien van bijvoorbeeld personeelskosten of ziekteverzuim. Wanneer je dit inzicht hebt, kan je natuurlijk ook weer actiepunten formuleren op HR-cijfers die minder positief zijn.
#3 HR beleid & advies
Het derde en laatste onderdeel die we doornemen is HR beleid & advies. Een HR Adviseur en/of HR Manager richt zich op het adviseren van het management van een organisatie op het gebied van personeelszaken. Daarnaast zal het opstellen en uitvoeren van het HR-beleid een belangrijk aspect zijn van het takenpakket. Hierin kan je denken aan de beoordelingssystematiek, POP en opleidingstrajecten, in-, door- en uitstroom begeleiding, verzuimprocedures en wet- en regelgeving op gebied van HR. Aangezien een visuele weergave van HR-processen duidelijker is dan veel woorden, hebben wij onderstaand een voorbeeld gegeven van een totale weergave van alle HR-topics binnen een organisatie.
Tribus Financial Services & HR
Hulp nodig bij HR-vraagstukken? Bij een individuele casus of het schrijven van een compleet HR-beleid? Of hulp nodig bij de salarisadministratie of recruitment? Wij maken graag een pakket voor jou op maat en gaan direct voor je aan de slag!